حسابداری مالیاتی

خدمات حسابداری ومالیاتی در نیشابور

حسابداری مالیاتی

خدمات حسابداری ومالیاتی در نیشابور

حسابداری مالیاتی

انجام امور حسابداری وخدمات مالیاتی به اشخاص حقوقی وحقیقی در نیشابور

۱۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۵
مرداد

متن / بخشنامه مالیاتی

◾️شماره ۱۲۳۱۹/ ۲۰۰/ ص تاریخ ۷/ ۷/ ۱۳۹۲

💠 موضوع : اظهارنامه اصلاحی موضوع تبصره ماده ۲۲۶ ق.م.م

🔷 نظر به سوالات و ابهامات مطرح شده در خصوص اظهارنامه اصلاحی موضوع تبصره ماده ۲۲۶ قانون مالیاتهای مستقیم، که مقرر می دارد:

🔹” به مودیان مالیاتی اجازه داده می شود در صورتیکه به نحوی از انحاء در اظهارنامه یا ترازنامه یا حساب سود و زیان تسلیمی از نظر محاسبه اشتباهی شده باشد، با ارایه مدارک لازم ظرف یک ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه نسبت به رفع اشتباه اقدام و اظهارنامه یا ترازنامه یا حساب سود و زیان اصلاحی را حسب مورد تسلیم نماید و در هر حال تاریخ تسلیم اظهارنامه مودی تاریخ تسلیم اظهارنامه اول می باشد"

🔷 بنابراین به منظور وحدت رویه اجرائی مقرر می گردد:

🔹 ۱ . با توجه به صراحت تبصره مذکور مبنی بر تسلیم اظهارنامه اصلاحی از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه به مدت یک ماه،هر گونه اظهارنامه تسلیمی قبل از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه به عنوان اظهارنامه اصلی تلقی و آخرین اظهارنامه تسلیمی در موعد مقرر که با رعایت مقررات تسلیم شده باشد به عنوان اظهارنامه اصلی ملاک رسیدگی خواهد بود.

🔹 ۲ . چنانچه مودی پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه نسبت به تسلیم اظهارنامه اصلاحی در مهلت مقرر قانونی اقدام نموده باشد،در صورتی که مغایرت ارقام اظهارنامه اصلاحی مذکور در مقایسه با آخرین اظهارنامه تسلیمی در مهلت مقرر،ناشی از نتیجه ثبت سند حسابداری اصلاحی یا رویداد مالی پس از تسلیم اظهارنامه اصلی در دفاتر قانونی مودی نباشد، به عنوان اظهارنامه اصلاحی موضوع تبصره ماده ۲۲۶ قانون مذکور قابل قبول خواهد بود
.

  • مجتبی معینی زاده
۲۵
مرداد
افزایش جریمه متخلفان مالیاتی لغو شد

🔴 در بخشی از این نامه رییس مجلس متذکر شده است در صورتی که هیئت دولت ظرف 1 هفته از زمان ابلاغ این نامه، اقدام به اصلاح مواد مغایر قانون نکند، این بخش از تصویب نامه دولت لغو خواهد شد.

⭕️ هیئت وزیران در جلسه ۱۸ تیرماه خود به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی و با همکاری وزارت صنعت و اتاق اصناف ایران، آیین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۱۶۹ اصلاحی قانون مالیات های مستقیم را تصویب کرد که این موضوع، در ۲۴ تیرماه امسال و با ابلاغیه شماره ۴۶۹۰۶ توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به دستگاههای مربوطه ابلاغ شد.

⭕️ اما هنوز چند روزی از ابلاغ این مصوبه نگذشته که علی لاریجانی رییس مجلس با ارسال نامه ای به حجت الاسلام روحانی رییس جمهور، خواستار اصلاح یا ابطال بخشی از این مصوبه به دلیل مغایرت با قانون شده است.

⭕️ بر اساس این نامه رییس مجلس، مشخص شده پس از بررسی های هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، برخی از مواد آیین نامه مذکور مغایر با قانون است .

🔘 به عنوان مثال ، در حالی که بر اساس ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم - اصلاحی ۱۳۹۴ ، جریمه عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور ، مشمول جریمه ای معادل ۱ درصد معاملات ارائه نشده ، است، ماده ۱۵ آیین نامه جدید دولت ، معادل ۲ درصد را برای جریمه متخلفان در نظر گرفته است.

🔘 از سوی دیگر، به دلیل ابهام در ماده ۱۵ ، اگر ۲ درصد تعیین شده ، مغایر با قانون سال ۱۳۹۴ در نظر گرفته نشود ، اعلام وصف مجرمانه و تعیین مجازات، برای موضوعی که فاقد مبنای قانونی است، غلط محسوب می شود.

⭕️ در بخش دیگری از این نامه، رییس مجلس متذکر شده است در صورتی که هیئت دولت ظرف ۱ هفته از زمان ابلاغ این نامه، اقدام به اصلاح مواد مغایر قانون نکند ، این بخش از تصویب نامه دولت لغو خواهد شد.
  • مجتبی معینی زاده
۲۵
مرداد

فرار مالیاتی یا معافیت‌های غیرضروری مالیاتی

💠 ... فرقی نمی‌کند مهم این است که مالیات‌گریزی برخی‌ها و مالیات ندادن خیلی‌ها نه فقط یک تبعیض آشکار در اقتصاد نفتی ایران به‌شمار می‌آید که رقابت شفاف و درآمدهای سالم را در معرض خطر قرار داده و فعالیت‌های زیرزمینی را تشدید می‌کند .

🔷 ۶۰ درصد از اقتصاد ایران مالیات نمی‌دهد و مقایسه سهم درآمد مالیاتی ایران و کشورهای توسعه‌یافته از تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که سهم درآمد مالیاتی از تولید ناخالص داخلی در کشور ما تازه به ۸ درصد رسیده است.

🔷 مطالبه بدون پاسخ بسیاری از شهروندان این است که چرا همه مالیات نمی‌دهند و مهم‌تر اینکه چرا هنوز هم بسیاری آشکار و نهان در تور مالیاتی دولت گیر نمی‌کنند؟

  • مجتبی معینی زاده
۱۱
مرداد

اطلاعیه در خصوص ارسال فهرست معاملات فصل بهار سال ۱۳۹۶

🔵 با توجه به موافقت مقام عالی وزارت امور اقتصاد و دارایی به استناد تبصره ۳ ماده ۱۰ آیین نامه تبصره ۳ ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم ؛

مهلت ارسال فهرست معاملات بهار ۱۳۹۶ تا پایان مهلت ارسال اطلاعات فصل تابستان ( ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ) تمدید شد .

تغییرات کلیدی : مودیانی که از صورتحساب نوع اول، دوم و سوم موضوع ماده (۸) آیین نامه شماره ۲۳۰۷۶۱ مورخ ۴/ ۱۲/ ۱۳۹۴ و اصلاحی شماره ۵۰۹۶۷/ م مورخ ۱۲/ ۲/ ۱۳۹۶  ماده (۹۵) قانون برای فروش کالا یا ارائه خدمات خود به مصرف کننده نهایی استفاده می نمایند ، می توانند اطلاعات این قبیل صورتحساب ها را به صورت مجموع ارسال نمایند در خصوص معاملاتی که (اعم ازخریدیا فروش کالا یا خدمت) تا میزان ۵% حد نصاب معاملات کوچک موضوع تبصره (۱) ماده (۳) قانون برگزاری مناقصات می باشند، مشمولین ماده (۹) می توانند فهرست معاملات مذکور را به صورت مجموع ارسال نمایند.

🗳 سازمان امور مالیاتی

  • مجتبی معینی زاده
۱۰
مرداد

لایی‌کشی مالیاتی

💠 این‌روزها فرار مالیاتی در ایران تبدیل به عادت شده است و مردم برای نپرداختن مالیات دست به هرکاری می‌زنند .

🔷 در حال حاضر علاوه بر بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی، نهادها، اشخاص خاص و قدرتمند که تعداد آن‌ها در کشور اندک است و بسیاری از آرایشگاه‌ها و مزون‌های لباس که گردش مالی در آن‌ها بسیار زیاد است، مالیات پرداخت نمی‌کنند . به عبارتی این بنگاه‌های کوچک اقتصادی به دلیل نپرداختن مالیات ،دیگر از دستگاه کارت‌خوان استفاده نمی‌کنند و به مشتریان خود می‌گویند دستگاه کارت‌خوان نداریم و پول نقد به همراه خود بیاورید یا در بسیاری از مزون‌های کفش و لباس مشتریان باید پول را از حساب خود به حساب فروشنده واریز کنند .

  • مجتبی معینی زاده
۱۰
مرداد

باز هم گلایه از مالیات بر ارزش افزوده در شرکت‌های خصوصی/ مالیات را مصرف‌کننده می‌پردازد نه شرکت !

💠 برخی شرکت‌های خصوصی گلایه می‌کنند چرا باید با این وضع کسادی بازار، مالیات بر ارزش افزوده بپردازند.

🔘 این روزها که تمرکز بودجه سنواتی روی درآمدهای مالیاتی است، حرف و حدیثهای بسیاری هم درباره نحوه دریافت انواع مالیاتها از مشاغل و مودیان طرح شده است.

◾️ یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم، در این باره گلایه کرده است: سلام لطفا پیگیر مالیات بر ارزش افزوده باشید این نوع مالیات ظلم آشکار به شرکتهای خصوصی است در سود و ضررباید به دولت پرداختی داشته باشیم وقتی که شرکت خصوصی بخاطر بسیاری از معادلات بازار زیان ده است این مالیات واقعا پول زور است ما مورد ظلم و تعدی وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار داریم دولت چه خدماتی به ما میدهد که این گونه مالیات میگیرد؟لطفا پیگیر باشید باتشکر.

🔘 مالیات بر ارزش افزوده بر عهده مصرف کننده است

◾️ در پاسخ به این مخاطب باید گفت مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی نیست که واحدهای تولیدی یا توزیعی بپردازند. بلکه این مالیات بر اساس خرید هر مصرف کننده، توسط واحد صنفی تا میزان ۹ درصد از همه فاکتورها از مصرف کننده دریافت می شود و سپس در بازه های زمانی ۳ ماهه، توسط واحد صنفی تجمیع شده و به حساب سازمان امور مالیاتی ریخته می شود.

◾️ به بیان دیگر، نقش واحد صنفی، تنها دریافت کننده این مالیات است و در صورتی که خرید زیادی از واحدصنفی انجام نشده باشد و طبق فاکتور، مشتریان واحد صنفی اندک باشند، طبعا میزان دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مردم و واریز آن به حساب سازمان امور مالیاتی کشور هم اندک خواهد بود.

  • مجتبی معینی زاده
۱۰
مرداد

به موقع اظهار نامه مالی تمام شرکت ها و موسساتمان را به سازمان دارایی ارسال کردیم

💠 بختیاری ، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ، با اشاره به اینکه با شرکت موسسه مفید راهبر قرارداد بسته ایم گفت : این موسسه باید دقت لازم را در انجام حسابرسی داشته باشد، زیرا ما به موقع اظهار نامه مالیاتی تمام شرکت ها‌ی اقتصادی و موسساتمان را به سازمان دارایی فرستاده ایم .

🔘 وی با بیان اینکه معافیت مالیات، نسبت به موقوفات است، و موقوفات سازمان اوقاف از مالیات معاف است ادامه داد : آستان قدس معافیت مالیاتی ندارد.

  • مجتبی معینی زاده
۰۵
مرداد

قابل توجه مودیان محترم مالیاتی

🔴 به اطلاع می رساند در راستای اجرای ماده  ۱۶۹ اصلاحیه مورخ  ۳۱/ ۴/ ۱۳۹۴ قانون مالیات های مستقیم، تغییراتی در ساختار بسته های دریافت اطلاعات صورت معاملات فصلی صورت گرفته است.

🔷 این تغییرات که از ابتدای سال  ۱۳۹۶ لازم الاجرا خواهد بود و صورت معاملات سال ۱۳۹۶ و پس از آن باید بر این اساس تهیه و ارائه گردد، به شرح ذیل می باشد :

  - تغییر در اقلام گزارش خرید
  - تغییر در اقلام گزارش فروش
  - تغییر در اقلام گزارش پرداخت قرارداد
  - ایجاد گزارش جدید دریافت قرارداد
  - ایجاد گزارش جدید صادرات
  - ایجاد گزارش جدید واردات
  - ایجاد گزارش جدید حق العمل کاری
  - ایجاد گزارش جدید حمل و نقل بار
  - ایجاد گزارش جدید حمل و نقل مسافر
  - ایجاد گزارش جدید بیمه
  - ایجاد گزارش جدید قرارداد اجاره

◼️ تاکید می گردد نسخه های نرم افزار برخط و غیر بر خط، مطابق با این تغییرات از ابتدای سال ۱۳۹۶ اجرایی و در اختیار مودیان محترم قرار داده خواهد شد و دریافت اطلاعات سال ۱۳۹۵ و پیش از آن، کماکان با مقررات و قالب های قبلی به قوت خود باقیست.


  • مجتبی معینی زاده
۰۵
مرداد

احتمال نهایی شدن ۳ درصدمالیات برارزش افزوده برای صنف طلا

 🔶 کیومرث امیریان ، رئیس اتحادیه طلا و جواهر شمیرانات با اشاره به بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس از تقویت اختصاص قانون ۳ درصدی مالیات برارزش افزوده برای طلافروشان خبرداد
.

  • مجتبی معینی زاده
۰۵
مرداد
گشایش‌های مالیاتی تولیدکنندگان فقط در حد حرف است

🔵 امیر مهریزی ، مدیر عامل نورد و لوله اهواز  با اشاره به اینکه اوضاع این روزهای واحدهای تولیدی خوب نیست، اظهار داشت: امروز واحدهای فولادی با کمبود چرخه تأمین مواد اولیه، نداشتن سرمایه در گردش و مشکلات مالیاتی و بیمه روبرو هستند که هنوز در این رابطه اقدامات مناسبی صورت نگرفته است.

🔵 وی با انتقاد از اینکه گفته می‌شود گشایش‌هایی در پرداخت مالیات برای واحدهای تولیدی بوجود آمده است، افزود: فقط این موضوعات در حرف است چراکه ما مصوباتی داشته‌ایم که مشکلات واحدهای تولیدی در بخش مالیاتی برطرف شود اما هنوز این موضوع برای واحدهای فولادی انجام نشده است.
  • مجتبی معینی زاده