حسابداری مالیاتی

خدمات حسابداری ومالیاتی در نیشابور

حسابداری مالیاتی

خدمات حسابداری ومالیاتی در نیشابور

حسابداری مالیاتی

انجام امور حسابداری وخدمات مالیاتی به اشخاص حقوقی وحقیقی در نیشابور

دریافت مالیات از صاحبان خانه‌های خالی جدی شد

چهارشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۰۶:۰۹ ب.ظ

دریافت مالیات از صاحبان خانه‌های خالی جدی شد

⭕️ به گفته کار‌شناسان مسکن، در ایران افرادی هستند که دست به احتکار مسکن می‌زنند و مالک۱۰۰۰ واحد هستند. آن‌ها این املاک را خالی نگاه داشتند که گران شود تا با فروش آن به سود کلانی دست پیدا کنند. آمار رسمی نشان داد که تهران دارای ۴۰۰ هزار واحد مسکن، احتکار شده است. این مسکن‌ها وارد چرخه بازار نمی‌شود و با وجود تقاضا عرضه‌ای وجود ندارد و این اتفاق موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

⭕️ متاسفانه در کشور ما نظارتی بر خانه‌های خالی نیست اما در کشورهای دیگر به شدت با سودا‌گری زمین و مسکن مبارزه می‌شود. در این کشور‌ها برای خانه‌های خالی مالیات گرفته می‌شود. آن‌ها معتقدند که منابع زمین محدود است. زمین برای همه مردم است و کسی حق ندارد آن را احتکار کند. همچنین اجازه نمی‌دهند یک شخص بیش از دو مسکن داشته باشد، بنابراین مسکن به بازار عرضه می‌شود. حتی در کشورهای اروپایی از خانه‌های خالی از سکنه نیز به صورت روزانه مالیات اخذ می‌شود.

⭕️ بنابراین سال ۹۴ بود که ایجاد سامانه املاک مطرح شد و همزمان با طرح قانون مالیاتهای مستقیم، ایجاد این سامانه نیز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. زیرا با توجه به ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم وظیفه ایجاد سامانه املاک نیز بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

⭕️ بنابراین برای بررسی این مشکل بزرگ خانه‌های خالی، حضور دلالان و سودجویان و رکود بازار مسکن، لازم بود که وزارت راه و شهرسازی وارد میدان شود و با ایجاد یک سامانه با هدف ورود به بازار مصرف و اخذ مالیات از خانه‌های خالی، این مشکلات را ریشه کن سازد.

⭕️ این وزارتخانه پس از ابلاغ قانون، جلساتی را با سازمان‌های زیر مجموعه و دستگاه‌های مختلف صورت داد و سرانجام کار را به یک شرکت فعال در زمینه انفورماتیک انجام سیستم نرم‌افزاری سپرد و خود بر آن نظارت کرد. حالا این سامانه قرار است که در ماه جاری به صورت مقدماتی کلید بخورد.

⭕️ البته به گفته مسئولان برنامه تکمیلی این سامانه نیز تا پایان سال راه اندازی خواهد شد که غالب فعالیت سامانه «املاک و اسکان» اجرای قانون مالیاتهای مستقیم در بخش مسکن خواهد بود. ضمن اینکه این سامانه به صورت آنلاین در اختیار سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد و دارایی قرار خواهد گرفت تا از آن در اجرای قانون مالیات‌های مستقیم بهره برداری شود.

⭕️ بنا بر اعلام سازمان امور مالیاتی سال اول اجرای قانون (سال۱۳۹۶) نصف و معادل یک دوم مالیات اخذ شده از اجاره مشابه آن ملک، از سال دوم یک برابر مالیات اخذ شده از اجاره مشابه آن ملک و از سال سوم به بعد یک و نیم برابر مالیات اجاره املاک مشابه مالیات اخذ خواهد شد.

  • مجتبی معینی زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی